DOBITNIK NAGRADE NA VRH JEZIKA ZA 2015. GODINU JE SEBASTIAN ANTONIO KUKAVICA!
 
(1992., Rijeka) studira politologiju na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Dobitnik je nagrade Drago Gervais, koju dodjeljuje Grad Rijeka za najbolje neobjavljeno književno djelo svih vrsta, za zbirku pjesama u prozi nakon povlačenja mora na kopnu će ostati samo dvodihalice i bunkeri envera hoxhe koja treba biti objavljena tijekom ove godine. Dobitnik je nagrade Tea Benčić Rimay, koja se dodjeljuje za najbolju neobjavljenu zbirku pjesama u prozi, za zbirku Aleatorika disanja koja je objavljena 2015. Dobitnik je treće nagrade Stjepko Težak na natječaju za najbolju kratku priču 2015. Objavio je dva romana: Prepeličji palindrom i Ponoćni zaziv muze, a kratke priče objavljivao je u raznim časopisima: Zarez, Avlija, Književna rijeka itd. Autor je dva kratkometražna filma koji su prikazani u službenoj konkurenciji Filmske revije mladeži u Karlovcu.


 
iz mog sna je proizišao postmodernizam
 
"Samo tamo gdje je pathos Novoga prisutan i gdje je osjećaj novosti povezan s idejom slobode možemo govoriti o revoluciji."
Hannah Arendt: O revoluciji
 
revolucija se može proglasiti uspješnom samo ako je stvorila vlastiti kalendar vlastito vrijeme 
revolucijom započinje nulta godina mjeseci bivaju preimenovani vrši se inventura dana i tjedana 
nedopustivo je da veljača svako toliko mijenja broj dana zato umjesto mehaničkih ura predlažem 
računanje vremena u čvorovima mornari neka čuvaju gradske ure jer prognoze više nisu potrebne 
dovoljno je poslati tek nekoliko jedriličara ususret vjetru u gradu neće biti satova već će se iz rupa u 
tornjevima spuštati pletenice plave bijele i crvene dodirivanjem čvorova otkrit ćete koliko je sati 
samo pletenice po zidovima po muzeju supružnika ceausescu u temišvaru po secesijskim fasadama 
po krovovima prenoćišta po tvornici turbina po budimu i pešti po brodogradilištima vise kao poginuli 
kaskaderi ili preljubnički lokoti izvješeni po mostovima građani moji dragi džepne satove pretvorite u 
burmutice više će vam koristiti računajte dane na čvorovima kose prhut je sekunda a razdjeljak je 
polnoćka prebrojavajte svoje posljednje čvorove jer ubrzo ćemo vas utamničiti u kavezu veljače i to 
za prijestupne godine veljača će biti vaš logor dat ćemo vam samo trinaest krunica ne kako biste 
molili i bilježili se za spas duše već kako biste pod prstima osjetili da ste ništa između dva čvora jedna 
era koju valja prevladati u skladu s filozofijom povijesti vidjela sam giljotine dok su ih iznosili na sunce 
vezivat ćemo vezice na cipelama pred vašim očima a vama ćemo uskratiti pravo na suicid iznosili su ih 
zajedno sa cjepanicama i hoklicama svi ćemo nositi leptir mašne i žaliti se na zatezanje u grlu a vi ćete 
pregorjeti od zavisti za slasnom smrću u vratu pred tvornice turbina su ih iznosili i da budem iskrena 
činilo mi se kao da je proljetna rasprodaja među svim tim polovnim klavirima i hoklicama progres je 
mrtav nikakve sinteze ni edeni ni carstva slobode ne vrijede više sve same obmane zaspala sam 
između stubišta između kraljevskog perivoja u kojem sam je znala susretati i osunčanih ćelija bastille 
mašite zatvorenicima spavala sam između starog režima i revolucije mašite starom režimu iz mojeg je 
sna proistekao čitav postmodernizam jer da sam bila budna svjedočila bih rađanju novoga pojam 
revolucije kao zbivanja bi mi bio jasan ali ja sam ostala u nekom svom zasebnom vremenu u kojem 
nema novoga ni nadvladavanja niti ičeg apsolutnog zato volim reći da sam stvorila postmodernizam 
jer je osnova postmodernog stanja post-historičnost (Vattimo, 2000) a ja sam jer me je malo boljela 
glava prespavala ključno zbivanje moderne jer stubište je udoban krevetac no bez obzira na to na 
kraju su joj obrubili glavu to znam iz knjiga nisi je razlikovao od cvjetača u perivoju bitno da sam 
vidjela markiza de sadea kako mi maše s prozora tamnice ostavio sam majku samu uz pećnicu nadam 
se da neće zapaliti kuću palikuće smiju biti samo futuristi samo mi moja djevojka i ja puno se čvoraka 
okuplja oko bijelog trijema čekajući majku da izađe iz tjeskobe ona žvače barbiturate s otvorenim 
ustima kako bi privukla pokoju zalutalu pticu kako bi je netko napokon nakon niza godina poljubio 
makar i kljunom jer i ugriz se računa kao poljubac kazala je ona dok si je vlastitom zubnom protezom 
ranjavala obraze bitno je ostavljati tragove to uostalom i čini monument monumentom a što je drugo 
monument nego prisjećanje ili preciznije prizivanje u sjećanje podsjećanje na ugrize protezom i 
vrapčje poljupce predočavam svojoj zaručnici jato čvoraka koji se strmoglavljuju u njezina usta 
omamljeni barbituratima ali izgleda da je ona ponovno zaspala ah tako vam je to ona mi spava na 
ramenu i njezino tijelo mi je prepušteno a opet ne mogu se u ništa upustiti jer me proganja pomisao 
na to hoće li majka neoprezno spaliti kuću pri svakom snošaju vidim ptice kako se okupljaju na 
njezinim ustima revolucija vam je poput čvora na konopcu kojeg slijepac koristi za ravnalo sve silnice 
povijesti svežu se u jednu krupnu točku jedan sitni tumor vremena i taj čvor postaje nulta točka od 
koje se počinje računati vrijeme prvi siječanj slobode
 
rumunjski novi val
 
rumunjski novi val započeo je u jednoj provincijskoj školskoj učionici s jeftinim zavjesama učionica je 
pretvorena u improviziranu sudnicu sudski autoriteti su sjedili u školskoj klupi uz prozore a supružnici 
ceausescu su u teškim zimskim bundama bili zgroženi estetikom sudnice prvo su ih izvukli iz sitnog 
tenka proveli kroz provincijski grad potom su ih doveli u ovu učionicu s jeftinim zavjesama a kako bi 
farsa bila zaokružena jedan kamerman je snimao kronologiju njihova pada i to na kakav način 
kamerom iz ruke aljkavo neprofesionalno snimajući sve u jednom kadru sirovo neuljepšano naglo bi 
zumirao optuženike pa bi se njihova lica zamutila spojila s jeftinim zavjesama dakle upravo u tom 
trenutku stvarao se novi val jer je prijenos njihova pada bio praćen uživo na televiziji a po prvi put se 
nakon desetljeća cenzure zbilja događala na televiziji u jednom mučnom drhtavom kadru nije bilo 
stilizacija s partijskih kongresa statične kamere montaže na sovjetski način aluzivnih simbola 
metafora zato mungiu ističe da su njegovi filmovi anti-metaforični jer je metafora bila osnovna stilska 
figura iz doba cenzure bila je to autoritativna metafora svi su je morali tumačiti na isti način ako vidite 
djevojku koja porađa dijete u seoskom krevetu i ako se djetetu nadjene ime aurora onda je jasno na 
koji način morate interpretirati metaforu to je bila prava moć diktature da čak i preneseno značenje 
svi shvate na jedan način i nikako drugačije ali u improviziranoj sudnici događalo se nešto drugačije 
isti čovjek koji je izgradio megalomansku palaču naroda sada je sjedio u školskoj klupi prvi put je 
jedan diktator do tolike mjere ponižen jer se na televiziji uživo moglo pratiti njegovo strijeljanje a 
kamermanu nije promakla ni rječica krvi koja se širila prema njegovim čizmama otad nadalje diktatori 
se klasificiraju po mediju na kojem je njihov pad snimljen ceausescu je diktator iz doba kazeta gadafi 
je diktator iz doba mobitela tako se zbila revolucija u rumunjskoj otpočetka je to bila jedna 
melankolična revolucija kao i svaka druga koja se podiže u prosincu srpanjske revolucije mogu se 
zanositi parolama o bratstvu slobodi tržištu napretku humanizmu ali one prosinačke ostaju suštinski 
pesimistične rumunjski novi val proizlazi iz kontrasta palače naroda i improvizirane sudnice 
skupocjenih bundi i jeftinih zavjesa nastaje iz spoznaje da su ti kontrasti najavili tranziciju: to zlatno 
doba 
 
futurizam
 
"Umjetnost doista ne može biti ništa drugo osim nasilja, surovosti i nepravde."
Filippo Tommaso Marinetti: Futuristički manifest
marinetti je smatrao da građanin nema pravo na miran san iako mu to jamči društveni ugovor kojeg 
je potpisao istom onom penkalom kojom je ispisao hiljade čekova i prijetnji smrću pravo umjetničko 
djelo je razbiti prozor apoteke ili nasumično pucati po masi kaže nadrealist avangardna estetika 
mora postati nova etika navodno je kazao majakovski dok je usklađivao marširanje vojnika sa 
ritmom svojih moskovskih stihova kada slikam balkon u koji prodire buka ulice maštam o čoporu 
divlje djece koja razbija vrata i navire u stan starog hebreja navodno je kazao boccioni a pippo rizzo 
je očaran raskoljnikovom rado slikao muškarce koji nose sjekire gotovo homoerotski prikazujući 
njihove sjekire kao lampe koje obasjavaju novo pišući pismo podrške jednom neuspjelom zadarskom 
futurističkom časopisu marinetti ističe da se futurizam poziva na načelo amor fati time se filozofski 
legitimira predstavljajući se kao pokret koji se nalazi na strani iracionalnog na strani neobuzdane 
strasti i života dosta nam je građanskog pamćenja svih tih penkala koje vode računovodstvo dugova 
jer mi tražimo zaborav vrišti bataille stvorite novu ekonomiju zaborava koja diskretno zaboravlja 
kamate stare norveške ledenjake išarajte grafitima a po rokoko stolovima za biljar ostavljajte mokre 
krigle recite nadležnom kustosu da je krigla vaš šestar polucija je isto tako umjetnički čin kaže hans 
arp pa zar ne vidite da taj dadaizam sperme ima oblik amebe a ima li ičeg svetijeg od portreta amebe 
vratimo se nietzscheovom svitanju: zaboravljivost je ionako odlika velikih duhova kod njih nema 
mjere ukoliko ih uvrijedite oni će vas dati raščetvoriti ukoliko ih impresionira vaša fizička sprema oni 
će vas pomilovati darivati naušnicama svojih priležnica sjećate li se kako je jedan avijatičar iscrtao 
mussolinijev portret na nebu to je bio futurist drugi sportski avion mu je poslužio kao kist a dim 
motora kao trag ugljena cijela italija bila mu je pozornica seljanke su po prvi put svjedočile slikarskoj 
izložbi usred svojih škrtih vrtova ograđene gromačama i lozom zurile su u nebo i pomno pratile 
izmjene tog kvadratnog lica i kako tada ne voljeti fašizam kažu te seljanke s rupcem na glavi kako ga 
ne voljeti kada je nebo pretvorio u atelje otvorio vrata muzeja džabe za raju zato nije ni čudo što 
mnogi danas u svojim podrumima piju šljivovicu i prisjećaju se tih vremena kad je umjetnost bila 
besplatna i kada je bilo dovoljno pogledati fovizam neba da bi se osjetilo ispunjenim odnosno 
silovanim to je ionako isto svibanjsko nebo je bilo toliko izranjavano da nas je dva tjedna duceov 
portret nadgledao odozgo iščezavajući polagano kao lice proroka s torinskog platna


 Festival se odvija zahvaljujući potpori
Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba i
Ministarstva kulture Republike Hrvatske

 

Back to top